Rapture (2020)

Jiří Bartovanec, Nicola Mascia & Michal HōR

Choreografie: Jiří Bartovanec & Nicola Mascia
Tanec:
Jiří Bartovanec & Nicola Mascia
Kostým:
Jiří Bartovanec & Nicola Mascia
Video režie:
Michal HōR
Hudba:
Martin Tvrdý
Světelný design:
Michal HóR & Martin Krupa
Scénografie:
Michal HōR & Martin Krupa
I. Kamera:
Martin Krupa
II. Kamera:
Michal HōR
Střih:
Martin Krupa & Michal HōR
Produkce:
Dita Dvořáková

Jiří Bartovanec a Nicola Mascia jsou vynikající tanečníci a perspektivní mladí choreografové. Vedle jejich angažmá v proslulém berlínském souboru Sasha Waltz & Guests a i v dalších jednotlivých projektech – například režiséra Roberta Wilsona, matanicola, Benoit Lachambre, Emio Greco/PC and Yasmeen Godder se již několik let sami věnují choreografii.


Bartovancovo zajímavým počinem byly v minulých letech spolupráce s Národním divadlem Brno na projektu Obrys, ale také choreografie pro čínské divadlo Shandong National Theater Jinan. Inscenace vyvolaly ohlas a první z nich má již za sebou hostování i v Českém centru v New Yorku. Mnoho dalších významných projektů vznikla i na jiných kontinentech pod vedením Nicoly Mascii.


Rapture je odvozen ze středofrancouzského vytržení prostřednictvím středověké latinské raptury „záchvat, únos“, která pochází z latinského raptus „vynášení“
Rapture se také používá k mystickému spojení s Bohem nebo k věčnému životu v nebi.
Jejich duet, jehož různé fáze podbarvuje, a to doslova, také světelný design Michala HōR je výpovědí, která je ovlivněna i momentální situací.
Čtyři obrazy jako různé zpovědi. Mikro příběhy ve kterých jsou scény vytvářeny lidskou tkání, která se vyvíjí a transformuje.


Jak se v těle pohybují myšlenky opakování, duchovna nebo společenství?
Hudba je také velmi důležitá, přímý vztah myšlenky se zvukovým prostředím, dokonalý tandem s pohybem. Přináší více síly a někdy jako kontrast a jindy vše podporuje.


Vytváření scén jako by to byly obrázky, aniž by byly doslovné, pochopením toho, že abstrakt je širší a bohatší bylo hledáním obou performerů.


Nejdůležitějším přínosem projektu je nejen proces, zajímavé a aktuální téma, ale také příležitost umělců z různých zemí navzájem se obohatit o své životní zkušenosti nebo setkat se s pohybovými registry a přístupem k tvůrčí práci.
Jiří Bartovanec a Nicola Mascia se setkali v Berlíně v roce 2003 na inscenaci „insideout“ německé choreografky Sashy Waltz. Během posledních osmnácti let nepřetržitě spolupracovali jako kolegové v souboru Sashy Waltz a příležitostně spolupracovali společně s jejich vlastním choreografickým výzkumem a tvorbou. Byla by to ideální příležitost pro sloučení jejich zájmu o taneční, módní a kostýmní design. Téma se dobře přizpůsobuje jejich migračnímu zázemí a otázkám národní identity. Když oba přišli do Berlína, znovu se definovali, ponořeni do tehdy se rozvíjející umělecké scény. Zajímá je pocit, že jsou mimozemšťané, protože jim to umožňuje znovuobjevovat vlastní hybridní genealogie. Při práci na těchto aspektech neuvěřitelně rozmanité kulturní krajiny Bartovanec a Mascia věnují zvláštní pozornost tvorbě díla částečně zakořeněného v jejich osobních zkušenostech, přičemž také věnují náležitou péči externím přispěvatelům, jako jsou lokality kurátorů v Berlíně, Praze nebo New Yorku. Jejich proces znamená ponořit se do konstruktů národní identity považovaných za palimpsest a to neustálým předefinováním národní identity.

RAPTURE je produkcí Jiřího Bartovance, Nicoly Mascie a Michala HōR s finanční podporou statutárního města Brna a Ministerstva kultury České republiky. Ve spolupráci a za přátelské podpory Alte Münze v Berlíně.

Rapture (2020)